Rickard Javanainen 2009
Startsida   JTCC kalendern 2010    Race rapporter 2010    Länkar   Kontakta oss  
      

Rickard Javanainen
Presentation av förare.
Jag är 19 år och satsar på att bli racing förare.
Jag är född och uppvuxen i Gustafs som ligger i Dalarna. Idag bor jag i Mjölby, där har avslutat riksidrottsgymnasiet, specialidrott bilsport/racing.
Jag började min tävlingskarriär som 10 åring med att......Läs mer här







Knutstorp
Helgen började bra, fick till nytt banrekord i Jtcc klassen på testen. Med 0,6 sekunder från förra årets banrekord som var 1,11, 4, jag lyckades få till tiden 1,10,85 och blev förbryllad över den snabba bil som jag hade.
Till kvalet kändes det bra men jag lyckades ej få till det som på testen,......Läs mer här







Knutstorp
Helgen började bra, fick till nytt banrekord i Jtcc klassen på testen. Med 0,6 sekunder från förra årets banrekord som var 1,11, 4, jag lyckades få till tiden 1,10,85 och blev förbryllad över den snabba bil som jag hade.
Till kvalet kändes det bra men jag lyckades ej få till det som på testen,......Läs mer här







PRESSRELEASE
DANIELSSON MOTORSPORT
STOCKHOLM, 2009-09-28
Sista racehelgen för 2009 års säsong gick i helgen av stapeln på 40-årsjubilaren Mantorp Park utanför Linköping. Carrera Cup-debutanten Alexander Graff gjorde bättre ifrån sig med DMS Porsche än någon kunde hoppats och farten fanns på plats direkt.De två......Läs mer här







 
 
       Du är här:  / Race rapporter 2009 Thursdayen Thursday, March 21, 2019       
Meny
  Race rapporter 2008
  Race rapporter 2009
  Virituell motorsport
 
Sponsorer 2009
 
Bilder
  2011 Foton Ginetta
  2010 Foton
  2009 Foton
  2008 års foton
  2007 års foton och äldre
 
Skriv ut   

Knutstorp
Helgen började bra, fick till nytt banrekord i Jtcc klassen på testen. Med 0,6 sekunder från förra årets banrekord som var 1,11, 4, jag lyckades få till tiden 1,10,85 och blev förbryllad över den snabba bil som jag hade.

Till kvalet kändes det bra men jag lyckades ej få till det som på testen, det visade sig att en krängare bak hade gått av. Jag lyckades ändock med stora problem med fästet få en 4:e plats på kvalet.

Race 1: Så fick jag en bra start och låg 2: a efter första kurvan. Jag och min team kompis låg sida vid sida halva varvet innan jag fick ge mig för att vi inte skulle kroka ihop.Sedan höll jag min 3: e plats och kom närmare och närmare 2: an men det fattades några varv för att kunna passera. Men jag kom i mål med en lyckad 3:e plats och var överlycklig.

Race 2: Var det tuffaste racet i år med massor av omkörningar och svartflaggor. Efter att en bil rullat på taket så blev det saftey car och jag låg trea när det var 5 varv kvar. Jag kände att jag hade bättre fart nu och skulle kunna köra om både 1:a och 2:a men sedan när omstarten gick då ger motorn upp, bulten till remskivan hade gängat upp sig så jag fick parkera från min 3 dje plats, man kände besvikelse.

Ett stort tack till mina mekaniker, och övriga Teamet
Vi kommer tillbaka till Finalen i Mantorp om 2 veckor
Hälsningar Rickard



Inga poäng på Karlskoga
Test: Träningen började bra, där jag låg bland de 5 snabbaste men tappade lite på slutet och hamnade på en 8:e plats. Jag var nöjd med att bilen funkade bättre i kurvorna än tidigare av säsongen.

Kval: Kvalet blev inte direkt som jag tänkt mig, eftersom när jag var på mitt snabba varv rasade kopplingen. Jag fick åka in i depån och mekanikerna kollade över växellåda. Eftersom jag trodde att växellådan hade rasat, men de hittade inget. Jag åkte ut igen men växlarna funkade fortfarande inte bra. Jag åkte in igen och avbröt kvalet och hamnade på 15:e plats.


Race 1: I första Racet fick jag en bra start från min 15:e startposition. Men när jag skulle växla från 3:a till 4:a�s växel så fick jag inte i någon växel så jag fick lov att bryta loppet. Visade sig vara ett kopplings ras.

Race 2: I andra Racet så stod jag på en 16:e plats fast med en ny koppling. Jag lyckades inte göra en perfekt start fast ändå en ganska bra och låg 12:a efter första kurvan. Det blev trångt in i andra kurvan och jag fick lov att köra ut i gräset och tappade 5 sekunder på hela klunga. Jag jagade ikapp från 19:e upp till 14:e men lyckades inte fixa några nya poäng denna helg.



Fram och tillbaka på Sveriges snabbaste racingbana

Testet; gick kanon i början när det var blött underlag. Jag hade övertaget om första position med mer än en halv sekund över andra platsen, de första 5 varven, tills det var helt torrt. Då tyckte jag att bilen betedde sig riktigt konstigt vänster bak. Det kändes som om jag lyckades fixa en punka. Efter testet konstaterade vi att krängaren bak brustit och därmed den mjuka känslan vänster bak.

Kvalet; gick ganska bra i början. Jag låg 6:a ett bra tag in på kvalet, sedan föll jag ner till 11:e plats. Jag gick ut och satte en bättre tid och hamnade på en 9:e plats. Jag hade en rejäl understyrning och därmed hade jag problem med att få in bilen i de snabba kurvorna på Falkenberg. Så efter kvalet var jag ganska nöjd ändå, eftersom 14 bilar låg inom en sekund. Det var riktigt jämt.

Race 1; startade jag på 9:e plats och gör en kanon start från innern och låg 5:a redan efter första varvet. Luckan fram till top 4:a var 3 sekunder, men jag lyckas köra ikapp det under 4-5 varv i början av loppet. Sedan hade jag en fin fight med 3:an och 4:an ända in till mållinjen. Jag slutade 5:a och är riktigt nöjd med den uppkörningen.

Race 2; startade jag 8:a och fick en riktigt bra start och var på väg genom första svängen som femma. Men en snurrande konkurrent klippte mig hårt rakt i sidan och tog med mig av banan, inget att göra åt men det var synd!


Summering av Falkenbergs racet; så är jag nöjd att jag tog med mig fina 4:a nya poäng som behövs för mästerskapet. Jag ligger 8:a nu i totala mästerskapet, men till Karlskoga då kommer jag tillbaka med en jäkla fart.


JTCC-tabellen 2009

1.Andreas Ahlberg 52

2. Niclas Olsson 49

3.Christoffer Graff 43

4.Joakim Forsell 42

5.Linus Ohlsson 40

6.Kevin Engman 36

7.Richard Trange 22

8.Rickard Javanainen 21


Knas med ras på Ring Knutstorp
Racing är en materialsport, och den här helgen höll vårt material inte riktigt som vi hade hoppats. Jag hade ganska stora problem med växellådan, som tyvärr tvingade mig att bryta Race 1 - jag hade varken treans eller fyrans växel kvar. Det var synd, för jag hade kvalat in starkt och kände mig laddad. I det andra loppet uppförde sig SEAT: en otroligt bra. Efter en hård kamp med Rasmus Mårten var det skönt att ta den svartvitrutiga flaggan, även om jag har högre mål med mitt tävlande än att komma sjua.
Testet började med saefty car efter en avkörning men efter de lyckas fått bort den bilen så fick jag känna på bilen. Jag kände en konstig känsla där jag tyckte att bilen gasade av sig själv och åkte in i depån och ändrade lite. Sedan så när de var 5 minuter kvar så hände något riktigt konstig då bilen inte ville köra snabbare än 40 km/h runt Ring Knutstorp och det var bara att ta bilen varvet runt och in i depån igen. Efter testet kollade mekanikerna upp problemet och det visade sig vara ett filter som lossnad och åkt in i insuget därmed så kunde inte bilen gå mycket snabbare.
Kvalet började väldigt bra och jag tog min första tid och låg 1:a tills det var 5minuter kvar då försvann fyrans växel och jag kunde inte förbättra mig något mer på kvalet och slutade 5:a som jag var riktigt nöjd med eftersom fyrans växel är den viktigaste på den här banan.
Race 1: Började redan 30 minuter innan lineup när vi fick reda på att växellådan hade helt och hållet tappat fyrans växel så jag fick använda trean och femmans växel hela racet. Jag gjorde en bra start tills jag fick lov att växla från trean till femman då tappade jag massor på mina konkurrenter men jag höll en stabil 8:e plats i 7 varv. Sen rasade min trea också och då var det bara att bryta och rulla in i depån och kolla på resten av racet.
Race 2: Hade jag startposition 13 och nu var det stående start och jag kände vart kopplingen drog och lade mitt varvtal på rätt nivå men jag började rulla framåt och jag missade lamporna med lite och tappade några meter på dem framför, men jag fick ett bra drag iväg så jag hämtade igen de jag tappade. Jag kämpade första varvet för att ta så många som möjligt och låg 9: a efter första varvet och sedan 5: a efter andra varvet. Men när jag ska växla mellan 3: an och 4: an så finns inte fyran igen, så jag tappade tillbaka till 9:e plats men kämpade mig upp igen till 6:e och fick problemet igen på raksträckan och tappade igen till 9:e men sedan kom jag underfund med hur man skulle växla nu när den inte funkade riktigt och jag lyckades köra upp mig till 7:e position. Jag är nöjd med mina 2 poäng som jag lyckade få med mig efter denna helg med tanke på omständigheterna.

Mvh Rickard

Blandade känslor på bananpiren

Helgen började ganska tidigt med att vi fick reda på att Pirelli (Våran däckleverentatör) inte kunde få fram några slicks till denna helg och vi fick åka på R-Däck som vi hade förra året. R-Däcken är mer eller mindre vanliga standard däck som man har på personbilar.

Test 1: Startade bra tyckte jag och jag lärde mig känna till murarna med mina backspeglar. Jag kände direkt att de här däcken passar inte på våran bil som slicksen gjorde på Gelleråsen, men jag gjorde det bästa av situationen och hamnade på 10:e plats på träning 1.

Test 2: På utvarvet så gick min vänster hjulupphängning sönder och jag kunde tyvärr inte köra de tränings passet.

Kval: Gick ut med stort självförtroende och laddade fullt de varv som mina däck var som bäst men jag hade problem med att få i 4:a´s växel och missade mina kvalvarv men lyckades få en 12:e plats till Race 1.

Race 1: Jag fick en bra start och tog 4:a platser direkt och hade en bra fight med en röd golf och jag slutade 7:a och blev nöjd eftersom vi hade problem med att få fäste på denna bana.

Race 2: Med stående start och position 10 på gridden fick ännu en bra start och låg 6:a hela racet tills safety car kom ut och bilen började gå sämre och sämre och tappade till 12:e plats men tycker att teamet och jag gjorde det bästa ur situationen.

Jag fick med mig 2 viktiga poäng för fortsättningen och kommer tillbaka till Ring Knutstorp i skåne med fullt självförtroende.
Mellan racen var jag och Richard Trange(min stallkompis) och träffade Rickard Rydell i Seat tältet och lyckades köra ifrån honom på Göteborg med hans egna bil i spelet Stcc the Game.




Racerapport Gelleråsen


Vi började våran helg med ett träningspass där domarna bestämde vilket däck man skulle använda och de be ådrade regndäck. Efter 3 varvs körning åkte jag in i depån och bara väntade ut träningen eftersom det hade börjat torka upp, jag tänkte taktiskt och sparade på regndäcken. Jag hade 19:e tid även fast jag bara körde under regnet, så var jag knappa 3 sekunder efter de som åkte på torrt.

Kvalet var det samma med vädret och vi fick åka på regndäck, fast det torkade upp på slutet. Jag gjorde samma sak fast åkte ut på slutet och satte en tid som gav mig pole position med 0.7 sekunder bättre än tvåan och 1,1 sekund före trean. Jag var mycket nöjd.

Race 1 var ett roligt race där jag startade etta och denna gång också med regndäck, fast nu råkade det vara torrt så det blev att köra på torrt med regndäck. Jag fick en kanon start och kom iväg bra fast jag lyckades inte hålla en VW bakom mig. Jag fick släppa honom och ligga bakom och bevaka, på slutet gjorde jag mina sista försök, men lyckades inte komma om. Detta var min första pall plats i JTCC, så jag är riktigt nöjd med detta resultat.

Race 2 startade vi efter våran bästa tid i race 1, jag fick därmed starta sexa och nu var det slicks som gällde. Jag gjorde en bra start och låg fyra efter första kurvan, jag plockade mig ända upp till andra plats efter ett varv. Jag körde ikapp ledaren fast hade problem att komma om. Efter tre varv så försökte jag komma om fast misslyckades och tappade ner till en 6:e plats och började jaga igen. Jag kom fram till en 4:e plats och är riktigt nöjd med det resultatet.
Jag vill ge ett stort tack till all personal i vårt Team som gav mig en bra bil till denna helg samt rätt beslut i kvalet.

Med vänlig hälsning
Rickard Javanainen



Premiären på Mantorp park

I helgen var det dags för premiär och jag var laddad till 110 %. Jag började träningen med en 9:e plats där jag kände på grejerna så att allting var ok. På kvalet så hamnade jag på en 11:e plats, men tyckte att samma problem som vi har haft på våra försäsongs tester, var tillbaka.

I Race 1 så startade jag 11:a, vi hade rullande start och jag gjorde en finemang start och var uppe och nosade på 5-6:e plats ett tag, innan vi kom ut på lång rakan. Då halkade jag ner till en 10:e plats, men hade en bra fight hela racet och tycker att JTCC har verkligen fått ett jämnare startfält.

Race 2 startade jag på en 12: e plats och nu med stående start för första gången. Jag kom iväg bra men hamnade mellan ett par bilar så jag fick backa av men låg och fightades med Robin Appelqvist. Till slut fick jag ge mig pga att vi inte hänger med på rakorna.

Efter helgen har vi i teamet lite att fundera på, för att få våra motorer att gå bättre. Så vi kommer tillbaka om 3 veckor i Gelleråsen och ska då plocka mer poäng.


Premiären på Mantorp park
I helgen var det dags för premiär och jag var laddad till 110 %. Jag började träningen med en 9:e plats där jag kände på grejerna så att allting var ok. På kvalet så hamnade jag på en 11:e plats, men tyckte att samma problem som vi har haft på våra försäsongs tester, var tillbaka.

I Race 1 så startade jag 11:a, vi hade rullande start och jag gjorde en finemang start och var uppe och nosade på 5-6:e plats ett tag, innan vi kom ut på lång rakan. Då halkade jag ner till en 10:e plats, men hade en bra fight hela racet och tycker att JTCC har verkligen fått ett jämnare startfält.

Race 2 startade jag på en 12: e plats och nu med stående start för första gången. Jag kom iväg bra men hamnade mellan ett par bilar så jag fick backa av men låg och fightades med Robin Appelqvist. Till slut fick jag ge mig pga att vi inte hänger med på rakorna.

Efter helgen har vi i teamet lite att fundera på, för att få våra motorer att gå bättre. Så vi kommer tillbaka om 3 veckor i Gelleråsen och ska då plocka mer poäng.


Hälsningar
Rickard

Radical test på mantorp

Idag den 28 april var det dags att ta steget och bli en mognare förare och få köra Sveriges snabbaste racing klass och testa bakhjuls drivet.

Klassen jag testade var Radical som drivs Suzuki Hayabusamotor på över 200 hästkrafter och har tillräckligt med fart för att jag ska ha mitt leende i ett par dagar :).
Vi tog lite tid och såg direkt efter 10 varv var jag inte alls långt efter de andra Radical förare och var snabbast av oss förare som testade. Det var perfekta väderförhållande och en perfekt bil att köra så jag summerar denna dag som perfekt.

 
   Besökare just nu: 2st ©2019 Rickard Javanainen - JTCC | Producerad av Noxit AB  
eXTReMe Tracker