Rickard Javanainen 2009
Startsida   JTCC kalendern 2010    Race rapporter 2010    Länkar   Kontakta oss  
      

Rickard Javanainen
Presentation av förare.
Jag är 19 år och satsar på att bli racing förare.
Jag är född och uppvuxen i Gustafs som ligger i Dalarna. Idag bor jag i Mjölby, där har avslutat riksidrottsgymnasiet, specialidrott bilsport/racing.
Jag började min tävlingskarriär som 10 åring med att......Läs mer här







Knutstorp
Helgen började bra, fick till nytt banrekord i Jtcc klassen på testen. Med 0,6 sekunder från förra årets banrekord som var 1,11, 4, jag lyckades få till tiden 1,10,85 och blev förbryllad över den snabba bil som jag hade.
Till kvalet kändes det bra men jag lyckades ej få till det som på testen,......Läs mer här







Knutstorp
Helgen började bra, fick till nytt banrekord i Jtcc klassen på testen. Med 0,6 sekunder från förra årets banrekord som var 1,11, 4, jag lyckades få till tiden 1,10,85 och blev förbryllad över den snabba bil som jag hade.
Till kvalet kändes det bra men jag lyckades ej få till det som på testen,......Läs mer här







PRESSRELEASE
DANIELSSON MOTORSPORT
STOCKHOLM, 2009-09-28
Sista racehelgen för 2009 års säsong gick i helgen av stapeln på 40-årsjubilaren Mantorp Park utanför Linköping. Carrera Cup-debutanten Alexander Graff gjorde bättre ifrån sig med DMS Porsche än någon kunde hoppats och farten fanns på plats direkt.De två......Läs mer här







 
 
       Du är här:  / Race rapporter 2008 Thursdayen Thursday, March 21, 2019       
Meny
  Race rapporter 2008
  Race rapporter 2009
  Virituell motorsport
 
Sponsorer 2009
 
Bilder
  2011 Foton Ginetta
  2010 Foton
  2009 Foton
  2008 års foton
  2007 års foton och äldre
 
Skriv ut   

Race rapporter

08-05-04
Sturup Race 3 & 4
Vi fick lite problem med att det saknades en mekaniker till denna helg men dagen före avresa fick vi tag i Jimmie som ställde upp tillsammans med Simon.

Träning på lördag
Nu hade vi fått ordning på bromsarna så det kändes tryggt att veta att dom fungerade, vi körde på väldigt slitna framdäck bilen kändes ändå bra. När det var dags för kval med nya däck. Så kändes allt perfekt jag slutade på 6 plats efter 5 st Golfar.

Vi gjorde lite ändringar till racet det vi trodde skulle bli lite bättre.

Race 1
Startar sexa men bilen understyr vill gå rakt fram i kurvorna jag tappar placeringar och går i mål som nia, är rätt nöjd ändå, det är väldigt svårt att köra om på denna bana då det är väldigt trångt. Efter racet ställer mekanikerna om bilen och vi hoppades att vi hitta rätt inställningar.

Söndag race 2
Startar nia bilen känns mycket bra i kurvorna det är väldigt trångt vid omkörning så blir jag påkörd fast jag ligger jämsides så omkörningen lyckas ej, nästa försök så lyckas jag på yttern men han svängde även in i sidan på mig igen men jag lyckades komma om. Efter ett mycket tufft race så tar jag mig i mål som 8 och får med mig en poäng även denna helg.

Ett stort tack till mekanikerna för bra arbete samt till min mentor för mycket bra stöd.

Ni kan se filmen på race 2 på denna länk.
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1127319

08-04-20
Knutstorp JTCC 2008
Fredag kväll går runt banan med min mentor och får instruktioner hur jag skall köra det är mycket värdefullt för mig att ha med mig när jag skall lägga upp körningen i mina tankar för morgon dagen.

Lördag dags för träning 20 minuter, det var väldigt trångt ute på banan 25 bilar, många nya förare så man viste ej om dom skulle svänga in framför eller om dom låg kvar i sitt spår.

Jag han bara åka 4 varv då jag ligger i ca 170 kilometer hastighet på långa rakan och skall bromsa ner före kurvan då visar det sig att bromspedalen går i botten utan att det bromsar det var ej någon trevlig känsla då det ligger bilar framför som börjat bromsa ner, det var bara att köra rakt ut i kurvan och hoppas på att bilen skulle ta stopp i avåknings zonen. Där blev jag stående tills dom lyfte bort mig med lastmaskin till sidan, där stod jag och fick se på när dom andra tränade så man var besviken över att veta att man ej lärt sig banan före kvalet.

Mekanikerna såg över bromsarna och rensade bilen från leca kulor samt att catering chefen polerade bilen från allt damm.

Dags för kval mycket taggad efter allt som hänt. Efter tre varv kände jag att jag fått upp däck tempen och att bilen kändes bra så nu var det dags att se till att jag få till ett snabbt varv på femte varvet satte jag min bästa tid och det visade sig att det blev en tredje plats i första racet. Det kändes väldigt skönt att veta att jag och bilen räckte till för att vara med och slåss bland dom främre. Dags för race 1 får till en bra start och håller min placering men jag går lite för hårt över curbsen i nästa kurva och med kalla däck så släpper baken och jag kör ut i gräset kommer iväg när alla passerat så nu kommer hornen fram för det är många att försöka ta sig förbi jag lyckas ta mig upp till 13 placering och är inte allt för besviken. ( om inte om fanns ) blev mina tankar. Dags att vila inför morgondagen jag kände att jag skulle ha möjlighet att avancera då det visade sig att jag hade bra tider i racet fast det var mycket omkörningar. (3 snabbaste tid)

Söndag race 2
Joel & Simon & Fredrik har jobbat bra med bilen så jag kände att bilen skulle fungera bra.

Nu var det upp till mig att köra upp mig i fältet. Får till en bra start kör upp mig efter första varvet till åttonde plats och känner att det finns fler platser att hämta men efter curbs körning så är jag utan bromsar igen och hamnar sist i fältet igen, dags att börja jaga igen kör nu in som nia i mål känner mig nöjd efter allt som hänt. När vi står i parcferme så blir Simon Reinberth uppkallad till tävlingsledningen och han får tidstillägg för att han kört om på gulflagg.

Min placering blir 8 och jag får en poäng med mig efter första helgen.

Till sist vill jag tacka mina duktiga mekaniker för ett mycket bra jobb samt er sponsorer som ställt upp för RJR motorsport samt min mentor.

Med vänliga hälsningar
Rickard Javanainen

 
   Besökare just nu: 3st ©2019 Rickard Javanainen - JTCC | Producerad av Noxit AB  
eXTReMe Tracker