Rickard Javanainen 2009
Startsida   JTCC kalendern 2010    Race rapporter 2010    Länkar   Kontakta oss  
      

Rickard Javanainen
Presentation av förare.
Jag är 19 år och satsar på att bli racing förare.
Jag är född och uppvuxen i Gustafs som ligger i Dalarna. Idag bor jag i Mjölby, där har avslutat riksidrottsgymnasiet, specialidrott bilsport/racing.
Jag började min tävlingskarriär som 10 åring med att......Läs mer här







Knutstorp
Helgen började bra, fick till nytt banrekord i Jtcc klassen på testen. Med 0,6 sekunder från förra årets banrekord som var 1,11, 4, jag lyckades få till tiden 1,10,85 och blev förbryllad över den snabba bil som jag hade.
Till kvalet kändes det bra men jag lyckades ej få till det som på testen,......Läs mer här







Knutstorp
Helgen började bra, fick till nytt banrekord i Jtcc klassen på testen. Med 0,6 sekunder från förra årets banrekord som var 1,11, 4, jag lyckades få till tiden 1,10,85 och blev förbryllad över den snabba bil som jag hade.
Till kvalet kändes det bra men jag lyckades ej få till det som på testen,......Läs mer här







PRESSRELEASE
DANIELSSON MOTORSPORT
STOCKHOLM, 2009-09-28
Sista racehelgen för 2009 års säsong gick i helgen av stapeln på 40-årsjubilaren Mantorp Park utanför Linköping. Carrera Cup-debutanten Alexander Graff gjorde bättre ifrån sig med DMS Porsche än någon kunde hoppats och farten fanns på plats direkt.De två......Läs mer här







 
 
       Du är här:  / Nyheter 2009 Wednesdayen Wednesday, May 22, 2019       
Meny
  Nyheter 2009
 
Sponsorer 2009
 
Bilder
  2011 Foton Ginetta
  2010 Foton
  2009 Foton
  2008 års foton
  2007 års foton och äldre
 
Skriv ut   

Knutstorp
Helgen började bra, fick till nytt banrekord i Jtcc klassen på testen. Med 0,6 sekunder från förra årets banrekord som var 1,11, 4, jag lyckades få till tiden 1,10,85 och blev förbryllad över den snabba bil som jag hade.

Till kvalet kändes det bra men jag lyckades ej få till det som på testen, det visade sig att en krängare bak hade gått av. Jag lyckades ändock med stora problem med fästet få en 4:e plats på kvalet.

Race 1: Så fick jag en bra start och låg 2: a efter första kurvan. Jag och min team kompis låg sida vid sida halva varvet innan jag fick ge mig för att vi inte skulle kroka ihop.Sedan höll jag min 3: e plats och kom närmare och närmare 2: an men det fattades några varv för att kunna passera. Men jag kom i mål med en lyckad 3:e plats och var överlycklig.

Race 2: Var det tuffaste racet i år med massor av omkörningar och svartflaggor. Efter att en bil rullat på taket så blev det saftey car och jag låg trea när det var 5 varv kvar. Jag kände att jag hade bättre fart nu och skulle kunna köra om både 1:a och 2:a men sedan när omstarten gick då ger motorn upp, bulten till remskivan hade gängat upp sig så jag fick parkera från min 3 dje plats, man kände besvikelse.

Ett stort tack till mina mekaniker, och övriga Teamet
Vi kommer tillbaka till Finalen i Mantorp om 2 veckor
Hälsningar Rickard



Radical test hela Tisdagen 8/9 -09

För drygt ett halvt år sedan i vintras stod alla R.I.G. elever på Linköpings mässan. Där var det en tävling om vem som kunde ta sig runt stora Nordslinga på snabbaste varv med en Radical på en simulator. Vinnaren av den tävlingen skulle få en heldag på Mantorp park med en riktig Radical och jag var vinnaren.


Så på tisdag kommer jag köra en Radical och får testa på lite högre hastigheter. Jag testade i våras även att köra Radical då Anders Gabrielsson gav mig chansen och då gick det riktigt bra.

Mvh Rickard

Smaksatt start på säsongen

Helgen mellan 4-6 april var första steget med DMS i JTCC i år. Denna helg var verkligen ett behov för både förarna och bilarna, för att få allt att funka nu när båda parterna har rostat under vinter säsongen.

Jag började fredags kvällen med att bekanta mig med teamet, eftersom allt var nytt nu för mig. Både bilen och teamet är nytt och det är inte bara att komma dit och sätta sig och köra. Efter fredags kvällen så hade jag börjat lära mig hur teamet arbetar och det var något jag personligen tyckte var mycket bra.

Jag jämförde denna helg mot vad jag hade förra året och detta känns mera effektivt, jag som förare får exakt den inställningen som jag vill. Jag får även goda råd med olika inställningar på bilen, eftersom nu när vi använder oss av dataloggning så får man referenser mot min team kamrat. Dataloggning hjälper även mig som förare att utvecklas när vi kan jämföra vem som hade högsta hastigheten ut eller in i en kurva eller jämföra bromspunkter osv.

Vi började lördagen med att testa bilen och då körde vi på de gamla fjolårs däcken och jag kände mig direkt hemma i bilen. När första dagen var över så skilde det bara 4 hundradelar mellan mig och Richard Trange som är min stallkompis. Det visade hur jämna bilarna är och även förarna.

Söndagen blev intressant där vi hade blött underlag och kunde därför testa regndäcken som vi ska använda i år. Vi testade dem under 10 varv sen hade banan torkat upp, men jag fick en bra känsla om hur racen kommer att vara i år på regn. Efter någon timme hade allt vatten på banan torkat upp och det var dags för att testa slicks för första gången. Det var en otrolig känsla och jag förutser väldigt täta och jämna race i år.




Danielsson förtestar tidigt
Racing den 31 mars 2009

Med en månad kvar till säsongspremiär är det äntligen dags att låta ord bli handling och ge sig ut på banan igen för första gången under 2009. Den 4-6 april försäsongstestar DMS på Mantorp Park under tre hela dagar med sina JTCC- och Porsche-bilar.

Förarna ska köra bort eventuell rattrost, och teamets personal ska drillas för att hantera förändringarna inför årets säsong på bästa möjliga sätt.

- Det första testet för året är alltid spännande efter en lång vinter, säger DMS teamchef Jens Hellström. Nu drar det ihop sig till en ny säsong och vårt förnyade samarbete med Mantorp Park låter oss fortsätta vår tradition med det årliga försäsongstestet.

Det tre dagar långa testet på Mantorp Park är DMS första chans att utvärdera hur allt arbete hemma i Arlandastad Motor Town under vintern faktiskt har gått. JTCC står inför ett antal regelförändringar den här säsongen, och teamets två SEAT Leon JTCC-bilar har anpassats därefter. Nytillkomne föraren Rickard Javanainen kommer att göra sina första varv som stallkamrat till Richard Trange, som fanns med i DMS redan förra året, och båda har ett utförligt testprogram framför sig. Reglementet för Porsche Carrera Cup Scandinavia är mer stabilt, men kräver ändå en hel del förberedelser.

- Vi har väldigt många uppdateringar på bilarna och har finslipat så mycket vi kan, säger DMS förarcoach Alx Danielsson. Vi kommer att göra en shakedown på Porschen under lördagen och sedan är det bara att köra så mycket som möjligt. Vi hade snabbaste varv vid båda tävlingstillfällena för Carrera Cup på Mantorp Park förra året, men vi måste ändå bli bättre.



Team DMS 2009
Bilen Seat Leon

Söndag 20090315 skrev vi kontrakt med DMS
Nu blir jag även stallkamrat med min klasskamrat Richard Trange







Denna helg har vi på Racinggymansiet varit på Bosön i Stockholm och tränat väldigt hårt. Vi har haft ett par tester som vi gör varenda gång vi är där, denna gång gick det bättre och detta är kul att se när man förbättrar sig för varje gång.




Vecka 04 2009 har jag varit på träningsläger i Orsa Grönklitt, där har vi åkt längdskidor och även utför under en av dagarna. Vi började veckan med ett uppvärmnings pass på 6 km för att alla skulle få lära sig lite teknik och få balansen på skidorna. Under måndagen hade vi 3st pass på olika längder. Under denna vecka har vi även lärt oss valla skidor och jag har lärt mig åka skidor utför. Det var riktigt roligt.

Vi har bott i stugor om 6 eller 7 personer och haft en stugledare som har styrt och ställt, vilka uppgifter alla skulle ha när vi inte hade någon träning.

Under sista dagen hade vi ett lugnare tempo, men vi åkte 2 mil och stannade vid en fäbod där vi gjorde ett par aktiviteter och åt lite mat. Sedan begav vi oss tillbaka till bussen och åkte hela vägen hem till Mjölby igen. Veckan har varit rolig och lärorik.


VT 2009 RIG Racing Plan reviderad 2009-02-03
Vecka År 1 Anteckningar År 2
2 Terminstart info/ Fysträning Idrottspsykologi steg 2 Bosön To-Lö 8-10 Jan.
3 Fysträning Fysträning
4 Vinterutbildning/fys Sö-ToOrsa Grönklitt 18-22 Jan Vinterutbildning/fys Sö-To
5 ”Sponsorjägartid ” Fysträning Race 19.00 Tisdag ”Sponsorjägartid”Fysträning
6 Säljutbildning RG 14-17 Utvecklingsläger Bosön7-8 Feb. (Lö.Sö) Säljutbildning RG 14-17
7 ”Sponsorjägartid”Fysträning Finaler Race (Lö/Sö) ”Sponsorjägartid”Fysträning
8 SPORTLOV SPORTLOV SPORTLOV
9 Fysträning14.00-14.45Säljutbildning RG 15.00 Fysträning 14.00-14.45Säljutbildning RG 15.00
10 Tis Regelkunskap Micke C Tis Regelkunskap Micke C
11 Fysträning +”Sponsorjägartid” SäljutbildningRG Ons.15.00 Fysträning +”Sponsorjägartid”
12 STUDIEDAG Mediakurs Graff 14-15 Mars Lö-Sö Bosön STUDIEDAG
13 FysträningGästföreläsare:Yrke:"Racerförare"?? FysträningGästföreläsare:Yrke:"Racerförare"??
14 Förarutbildning 1-2 Karlskoga heldag ¼ OBS ONSDAG Förarutbildning 1-2 Karlskoga heldag Tisdag ¼?
15 PÅSKLOV PÅSKLOV PÅSKLOV
16 Förarutbildning 3 Ti em Mantorp (alt.hel) Utv.läger Bosön Lö-Sö Bosön alt. Linköping? Förarutbildning 3 Ti em Mantorp (alt.hel)
17 Förarutbildning 4 Ti em Mantorp Förarutbildning 4 Ti em Mantorp
18 Förarutbildning 5-6 heldag Mantorp (alt.halv) Inbjudna sökande elever HT-09 ?STCC Premiär MantorpTestbegränsning? Förarutbildning 5-6 heldag Mantorp (alt.halv)
19 Förarutbildning 7 Tis emMantorp Förarutbildning 7 Tis em Mantorp
20 Förarutbildning 8-9 Mantorp heldag (alt halv) Förarutbildning 8-9 Mantorp heldag (alt.halv)
21 Förarutbildning 10Mantorp em (alt.heldag) JTCC Knutstorp Förarutbildning 10Mantorp em (alt.heldag)
22 Förarutbildning 11Mantorp em Förarutbildning 11 Mantorp em
23 (Förarutbildning 12-13 )Mantorp Heldag ? (Förarutbildning 12-13) Mantorp Heldag?
Höst -09 Prel. Möjliga veckor: 37,38,40,41




 
   Besökare just nu: 4st ©2019 Rickard Javanainen - JTCC | Producerad av Noxit AB  
eXTReMe Tracker